echografie-fysiotherapie-groningen

Echografie Groningen bij Thetra

Musculoskeletale echografie (MSU) geeft een aanvullend inzicht bij het onderzoek en de evaluatie van uw klachten. Het oordeel wordt betrouwbaarder, waardoor wij nóg betere keuzes kunnen maken voor uw behandelplan. Echografie kan twijfel wegnemen en het beleid van de behandeling optimaliseren.

Deze techniek wordt toegepast voor beoordeling van peesklachten en spierklachten van de schouder, elleboog, pols/hand, heup, knie en enkel/achillespees. Spierscheuren, zoals bijvoorbeeld een zweepslag, kunnen ook prima worden beoordeeld en gevolgd in herstel.

Bij  onderzoek en de evaluatie van uw klachten wordt echografie als extra hulpmiddel ingezet om een nauwkeurige diagnose te kunnen stellen. Indicatiegebieden en pathologieën zijn:

• Spieren:

Spieren: scheuren, littekens, kalkneerslag

• Pezen:

Peesontstekingen, scheuren, kalkneerslag, (sub-)luxatie

• Slijmbeurzen

Slijmbeursontsteking en/of verkalking

• Gewrichtsbanden:

Verstuikingen, scheuren (deels of geheel), ontsteking, verkalking

• Gewrichtskapsel:

Kapselontsteking, scheurtjes, verdikking, verkalking

• Kraakbeen:

Gewrichtsslijtage, defecten (deels zichtbaar)

Wat is echografie?

De fysiotherapeut maakt met deze onderzoeksoptie gebruik van hoog frequente geluidsgolven, die voor het menselijk gehoor niet waarneembaar zijn. De geluidsgolven worden het lichaam ingezonden door een transducer (kleine scanner) direct op de huid te plaatsen. Om het geluid goed te kunnen ontvangen en uit te zenden zit er gel tussen de transducer en de huid. Het uitgezonden geluid wordt door de organen in het lichaam teruggekaatst (echo) naar de transducer. Het teruggekaatste geluid wordt door de computer omgezet in grijstinten als beeld op de monitor.

Echografie en shockwave therapie
De echo wordt ook gebruikt in combinatie met shockwave therapie. Door het maken van een echo kan de fysiotherapeut een duidelijke locatie bepalen van bijvoorbeeld kalkafzetting in het schoudergewricht. De effectiviteit van m.n, gefocusseerde shockwave therapie wordt hierdoor enorm vergroot. Zie ook onze informatie over shockwavetherapie.

Vergoeding
Echografie valt onder de reguliere fysiotherapie en wordt als dusdanig gedeclareerd rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar. U dient wel een aanvullende verzekering te hebben voor fysiotherapie.

Diagnostiek voor uw klachtenechografie-Groningen-Impuls
Heeft u klachten waarvan de diagnose onduidelijk is of uw klachten geven geen duidelijke verbetering dan kunt u altijd naar een uitgebreid consult vragen ter verduidelijking van de diagnostiek.