klachtenbeeld-msk-thetra

Klachtenbeeld MSK-arts in Groningen

Pijn aan spieren, pezen of gewrichten? Bij de Arts voor Musculoskeletale Geneeskunde (MSK-arts) bent u in goede handen

Veel aandoeningen van het houding- en bewegingsapparaat gaan gepaard met klachten van pijn en bewegingsbeperking. De MSK-Geneeskunde brengt vanuit haar brede achtergrond de klachten in kaart om te komen tot de beste behandelmethode om de klachten te verminderen.

Voorbeelden van klachten waarmee u terecht kunt bij onze MSK-arts:

• Pijn aan spieren en gewrichten: rug- nek en schouderklachten, ribklachten, enkel- en voetklachten, bekkenklachten.
  • Klachten na een ongeval: nekklachten/whiplash na een auto-ongeval, lage rugklachten.
  • Pijnklachten na een herniaoperatie.
  • Vage pijnen of tintelingen in armen, benen, borst of hoofd, hoofdpijn, migraine, duizeligheid, hartkloppingen, onbegrepen buikpijn, pijn op de borst of tussen de ribben.

Centraal staat het onderzoek van de gewrichten. Het kan zijn, dat de oorzaak van veel pijnklachten, o.a. “spierpijn”, gezocht moet worden in een stoornis van de beweeglijkheid van een gewricht. Dit laatste wordt ook wel een “blokkade van het gewricht” genoemd.

De oorzaak van de klacht of erg lang aanhoudende “spierpijn”is vaak een vorm van eerdere overbelasting; zo’n overbelasting kan acuut zijn (vertillen, vallen, struikelen, een ongeluk) of er langzaam insluipen (door een verkeerde of ongemakkelijke houding op het werk of hobby ).
Standsafwijkingen of bewegingsstoornissen van specifieke gedeelten van de wervelkolom kunnen hierdoor optreden, met als gevolg pijnklachten in rug, nek, schouder soms gepaard gaand met uitstraling in de armen of benen of gewrichten.

De meest voorkomende klachten op het spreekuur van de MSK arts zijn:

• (lage) rugklachten, stijfheid van de rug
  • hernia
  • uitstralende pijn naar de bovenbenen
  • pijnklachten van het bekken en heup
  • nek-schouderklachten, pijn en stijfheid, uitstraling naar de armen
  • hoofdpijn klachten, duizeligeheid, migraine
  • whiplashklachten
  • pijn tussen de schouderbladen

Ook bij minder voor de hand liggende klachten kan de Musculoskeletale Geneeskunde verlichting bieden.
Onder andere bij:

• pijn op het borstbeen
  • branderig of stijf gevoel en/of (pijnlijke) bewegingsbeperkingen in de rug
  • vage uitstralende pijn/tintelingen in de armen of benen
  • voet/enkel klachten
  • oorsuizen of slikklachten

Dergelijke klachten kunnen worden veroorzaakt door een standafwijking van de wervels.
Onze MSK-arts werkt intens samen met de fysiotherapeuten van Thetra om tot optimaal behandeleffect te komen.